Produktkatalog E-handel Kontakta oss

Metal Work

Branschvinnare 2023 50 anni, 1967 - 2017

IMS-rapport 2021

LEDNINGSGENOMGÅNG AV MILJÖ- OCH SÄKERHETSSYSTEMET ÅREN 2021–2022

Denna genomgång tar hänsyn till indata för 2021, vilket ger underlag för reflektioner och identifiering av förbättringsområden inför 2022.
Den 17, 25 och 26 mars samt 1 april 2021 genomfördes den andra övervakningsrevisionen av Säkerhetssystemet av Dekra (se rapport I-K-1018518 daterad 1/04/2021).

REVISIONER
Miljö- och säkerhetsrevisionerna som planerats under rapporteringsperioden genomfördes regelbundet under 2021, liksom de månatliga miljö- och säkerhetsturerna.
Flera avvikelser upptäcktes, vilka hanterades enligt procedur och kommer att behandlas i detalj nedan.
Den största delen av avvikelserna beror på felaktig avfallshantering, allmän oordning och brandsläckare som inte är åtkomliga eller felaktigt numrerade; därefter följer problem med kemikalier som inte är korrekt identifierade eller där säkerhetsdatablad (SDS) saknas.

STATISTIK ÖVER AVVIKELSER (OCH OLYCKOR/SKADOR FÖR SGS)
Totalt identifierades 5 avvikelser och 34 observationer vid interna revisioner.
Vissa rekommendationer från certifierarens revision rapporterades, vilka företaget arbetar med som underlag för förbättring.
Fyra olyckor inträffade under 2021 (varav en klassificerades som sjukdom); endast en krävde åtgärd, vilket hanterades genom att skapa en RAC och klassificerades som avvikelse.
De övriga två klassificerades som tillfälliga händelser och krävde därför ingen åtgärd.
Dessutom rapporterades 5 tillbud, vilka hanterades enligt gällande procedur.

KORRIGERANDE/FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER
Två korrigerande åtgärder krävdes för att hantera de avvikelser som identifierats vid revisionerna. Dessa åtgärder dokumenteras i respektive handling.

Den första åtgärden, initierad den 27/04/2021 efter tillbud NEAR MISS 2, innebar förändringar i elinstallationen för rakskärskedjorna, vilka genomfördes i augusti.
Den andra åtgärden, initierad den 24/11/2021 efter NC 5 – skada på tillfällig medarbetare i MTG CIL-avdelningen – innebar att operatörerna skulle utrustas med skyddsglasögon och att varningsskylt med krav på att ALLTID använda glasögon vid blåsning skulle sättas upp. Detta krav har uppfyllts.
Effektiviteten av åtgärden verifierades under de periodiska inspektionerna (Tour 9), där det noterades att operatörerna bar glasögon vid blåsning.
Dessutom identifierade Dekra-revisionen en mindre avvikelse, som omedelbart följdes av en större korrigerande åtgärd, vilken innefattade att dokumentationen för interna maskiner skulle kompletteras senast april 2022.

MÖJLIGHETER TILL FÖRBÄTTRING
Dekra-revisionen identifierade 14 förbättringsområden, vilka företaget har beaktat och genomfört, med undantag för nr 12 som är planerat att slutföras i september 2022.

STATUS FÖR MÅLUPPFYLLELSE
Fyra förbättringsprojekt planerades för 2021:

  1. Företagsbilpark med minst 50 % el- eller hybridbilar: projektets tidsram är 5 år – per 31/12 utgjorde el- eller hybridbilar 5 %.
  2. Installation av dubbla mellanrum vid avdelningsdörrar för att minimera värmeförluster: 2 dörrar installerade, en i tvättområdet (på kompressorsidan) och en i fraktområdet (utanför anläggningen).
  3. Viktinställare för fraktavdelningen: redan inköpta, kommer att installeras senast i slutet av januari 2022.
  4. Specifik åtgärd för att minska MMC på alla arbetsstationer: aktiviteter genomförda i MTG CIL-avdelningen (se specifik dokumentation från SPP); åtgärden fortsätter 2022 i via Borsellino:s frakt- och poleringsavdelningar.

UTBILDNING OCH KOMMUNIKATION
Initial internutbildning gavs 2021 till nyanställda, med fokus på både säkerhets- och miljöfrågor.
Obligatorisk säkerhetsutbildning gavs till nyanställda och repetitionskurser har hållits för övriga medarbetare.
Endast del ett av utbildningen genomfördes, på grund av restriktioner i början av året då Lombardiet gick in i förstärkt orange zon; del två kommer att genomföras senast juni 2022.

DELTAKAND OCH KONSULTATION (SÄKERHET) – INKLUSIVE UPPFÖLJNING FRÅN RLS-MÖTEN
Ett möte med Förebyggande och Skyddstjänsten hölls 15/01/2021. En presentation gavs om status för granskning av DVR-kapitlen, trender i olyckor-yrkessjukdomar och hälsoundersökningar, personlig skyddsutrustning (PPE) och valkriterier samt utbildningsprogram.
Två RLS-konsultationsmöten hölls också:

  1. RLS-konsultation för miljöundersökningar 2021, 8/11/2021 och 14/01/2021.
  2. RLS-konsultation för biomekanisk belastning vid CYLINDERMONTERING, 08/04/2021.

Dokumentation från dessa möten arkiveras av SPP.

EXTERNA KRAV
Lagmässigt har Metal Work tagit del av nya lagstadgade krav och anpassat verksamhet och procedurer där det varit lämpligt.
De viktigaste intressenterna som utfärdar information eller krav har identifierats:

  • Regional Environmental Agency (ARPA)
  • Brandkåren (VVFF)
  • Kunder
  • Leverantörer
  • Kommuner (inklusive närmiljö)
  • Hälsoskyddsmyndighet (ATS)

MILJÖPRESTANDA OCH INDIKATORER
All data och indikatorer i denna sektion omfattar hela 2021.
Antal överträdelser = 0; antal olyckor = 0; inga gränsvärden överskreds på utförda analyser; antal klagomål/rapporter från intressenter = 0.
De indikatorer som identifierats som betydande visas i bifogade diagram.

KOMMENTARER TILL DATA
Reflektioner kring resursförbrukning, farliga ämnen, förpackningar, avfall, atmosfäriska utsläpp, vattenavlopp, mark- och jordföroreningar, buller, landskap och visuella effekter rapporteras i den årliga miljöuppföljningen.

FÖRÄNDRINGAR I OMGIVNING OCH LAGSTIFTNING
Metal Work har beaktat:

MILJÖ

 

  • EU-förordning 2020/878 av 18/06/2020: ändring av bilaga II till EG-förordning 1907/2006 om registrering, utvärdering, auktorisation och begränsning av kemikalier (REACH). Säkerhetsdatablad som inte överensstämmer med denna bilaga kan fortsätta att levereras till 31 december 2022. Företaget planerar att påskynda uppdateringen av säkerhetsdatablad för ämnen i bruk till juni 2022 för att uppfylla lagstadgade tidsfrister.
  • Lagdekret 228 av 30 december 2021: förlängning till 30 juni 2022 av obligatorisk miljömärkning för all förpackning som släpps på marknaden i Italien enligt artikel 219, paragraf 5 i Lagdekret 152/2006. Förpackningar som inte uppfyller kraven men som redan satts på marknaden eller märkts före 1 juli 2022 får säljas tills lagret är slut.
  • Lagdekret 77 av 31 maj, omvandlat till lag nr 108 av juli 2021: ansvaret för korrekt avfallshantering vid sändningar identifierade som D13, D14 och D15 ligger inte längre hos tillverkarna (det är inte längre nödvändigt att ta emot avfallsbekräftelse från mottagaren).
  • Direktionsdekret nr 47 av 9 augusti 2021: riktlinjer för avfallsklassificering enligt resolution nr 105 av 18 maj 2021 från National System Council for Environmental Protection, kompletterat med avsnittet “3.5.9 – Avfall genererat av mekanisk/mechanisk-biologisk behandling av osorterat hushållsavfall”. Företaget kommer under kommande månader att klassificera sitt avfall enligt dessa bestämmelser.

 

SÄKERHET
COVID-19

 

  • Dekret-lag nr 1, 5 januari 2021
  • Premiärministerdekret 14 januari 2021
  • Dekret-lag nr 12, februari 2021
  • Dekret-lag nr 15, 23 februari 2021
  • Lombardiets regeringsorder nr 750, 23 februari 2021
  • Lombardiets regeringsorder nr 714, 4 mars 2021
  • Premiärministerdekret 2 mars 2021
  • Dekret-lag nr 44, 1 april 2021
  • Hälsoministeriets cirkulär nr 0015127, 12 april 2021
  • Gemensamt protokoll för uppdatering av åtgärder för att motverka och mildra spridning av SARS-CoV-2/COVID-19 på arbetsplatsen
  • Dekret-lag nr 52, 22 april 2021
  • Dekret-lag nr 65, 18 maj 2021: akuta åtgärder relaterade till epidemiologiska nödsituationer
  • Hälsoministeriets cirkulär 22/06/2021
  • Dekret-lag nr 105, 23 juli 2021
  • Hälsoministeriets kommunikation 11 augusti 2021
  • Dekret-lag 21 september 2021
  • Dekret-lag nr 139, 8 oktober 2021
  • Premiärministerdekret 5 och 12 oktober 2021 samt cirkulär från Infrastruktur- och Hälsoministeriet 14 oktober 2021
  • Text för dekret-lag nr 127 av 21 oktober 2021, koordinerad med omvandlingslag nr 165 av 19 november 2021
  • Dekret-lag nr 172, 26 november 2021
  • Premiärministerdekret 17 december 2021
  • Dekret-lag nr 221, 24 december 2021
  • Dekret-lag nr 229, 30 december 2021

 

ÖVRIGA REFERENSKRAV

  • Ministerialdekret 11 februari 2021: implementering av EU-direktiv 2019/130 och 2019/983 som ändrar EU-direktiv 2004/37 om skydd av arbetstagare mot risker från exponering för carcinogena eller mutagena ämnen. Företaget genomför riskbedömning relaterad till dessa ändringar i bilagor XLII och XLIII.
  • Interministeriellt dekret 18 maj 2021: implementering av kommissionsdirektiv 2019/1831/EU, som fastställer en femte lista över indikativa yrkesmässiga gränsvärden, med hänsyn till rådets direktiv 98/24/EC och ändring av kommissionsdirektiv 200/39/EC.
  • Dekret-lag nr 146, 21 oktober 2021: akuta åtgärder om ekonomiska och skattemässiga frågor, för att skydda arbetskraften och för icke uppskjutbara behov. Företaget bedömer behovet av formell utnämning av arbetsledare och uppdatering av utbildning för DdL, handledare och chefer minst vartannat år, enligt beslut från Permanent State-Regions Conference.

BETYDELSEN AV MILJÖFRÅGOR

De identifierade miljöfrågorna anses fortfarande vara giltiga med de ändringar som specificeras nedan.

2015–2016: Monteringsavdelningarna flyttades från Via Segni till de nya lokalerna på Via Borsellino. Inga nya miljöfrågor tillkom. En initial miljöanalys av de nya lokalerna genomfördes i början av 2016.

2016–2017: Flytten resulterade i förändrade utsläppspunkter för luft. Miljöfrågorna ändrades dock inte eftersom utsläppen avser ämnen som redan fanns i företaget innan de godkändes.

2017: Canteen-tjänst via cateringföretag startade 9 januari. Detta gav inga nya miljöfrågor, endast en ökning av mängden och typen av avfall (glas och organiskt).

2018: Datasheet för produktens livscykelanalys (punkt 2A, betydelse 1) lades till; detta formaliserades efter övergången till ISO 14001:2015.

Juni 2019: Utsläppspunkt E10 modifierades (6 nya maskiner för mekanisk bearbetning installerades; befintlig skorsten ersattes med en större på grund av ökad flödeskapacitet). Relevanta analyser utfördes i september 2019.

2020: Digital tomografisystem installerades, möjliggjorde mätningar och röntgenskanning; utvärderades ur arbetsmiljöperspektiv men hade ingen miljöpåverkan.

2021: Mätningar av radongas genomfördes på utvalda områden; slutförande planerat till juni 2022. Inga nya miljöfrågor tillkom.

POLICYEFTERLEVNAD
Med tanke på processen att anpassa miljöledningssystemet till 2015 års revision av ISO 14001-standarden utfärdades en ny policy i oktober 2017.
Under 2018 utfärdades en ny revidering av policyn med syftet att anpassa arbetsmiljö- och säkerhetsledningssystemet till UNI ISO 45001-standarden.
Den innehåller alla ledningens åtaganden som uttryckts i den tidigare policyn, till vilka frågor relaterade till den nya standarden har lagts till.
Den anses fortfarande giltig.

KONTEKSTANALYS:
Detta dokumenterades i rapporten "Context analysis, stakeholders and their expectations" från november 2018 rev.2; jämfört med den tidigare versionen lades delen som rör arbetsmiljö och säkerhetsfrågor till, efter införandet av ISO 45001:2018.
Den uppdaterades i januari 2021, inklusive nya data och siffror för marknaderna samt en beskrivning av situationen efter Covid-19-pandemin.

RISKANALYS:
Sektionen om miljö- och driftrelaterade risker hanteras med hjälp av den redan existerande analysen av miljöaspekter och bedömningen av deras betydelse; ledningsrisker har bedömts och formaliserats i matrisen "Risks of management processes", uppdaterad den 7 januari 2021
(Gemensam bedömningsmatris för alla ledningssystem).
Som nämnts ovan hanteras arbetsmiljö- och säkerhetsrelaterade risker tydligt i DVR; en riskmatris för ledningsprocesser har formaliserats, som nämnt ovan.

DOKUMENTATIONENS GILTIGHET OCH EFFEKTIVITET
Under 2018 omprövades delar av dokumentationen för säkerhetsledningssystemet, i takt med att ansträngningar gjordes för att uppfylla UNI ISO 45001:2018.
Vissa dokument modifierades, såsom policyn, "Analysis of the context, stakeholders and their expectations" och "Analysis of management process risks related to environment/safety".
Manualen för ledningssystemet ändrades i enlighet med detta.
Inga väsentliga förändringar i dokumentationen krävdes under 2021; vissa procedurer (med motsvarande dokumentation) som rörde införandet av ämnen och maskiner uppdaterades.
Inga väsentliga förändringar i dokumentationen behövdes under 2021; vissa procedurer (med motsvarande dokumentation) som rörde införandet av ämnen och maskiner uppdaterades. 

ÖVRIGT
Omfattningen är densamma och anses fortfarande giltig. Den enda skillnaden var tillägget av produktionsanläggningen Via Borsellino 2016.
Standardproduktens livscykel, som formaliserades i juli 2017, anses fortfarande giltig; ytterligare detaljer lades till den 07/01/2021 avseende processstegen, från försäljning till kund, genom installation, användning och slutlig avyttring, samt intern produktion och montering.
I slutet av 2019 upprättades företagets ETISKA KOD och publicerades på företagets webbplats.

FÖRBÄTTRINGSPROJEKT FÖR ÅR 2022

  1. Fordonsflotta bestående av minst 50 % el- eller hybridbilar – pågående sedan 2021 och planerad att fortsätta i 5 år.
  2. Uppvärmningssystem för tidigare Tecnopolimeri-byggnaden (värmepumpar istället för naturgas).
  3. Projekt för luftutsugningssystem för tidigare Tecnopolimeri-byggnaden.
  4. Livlinor på MCM-maskiner.
  5. Lastningsutrustning för gradnings- och fraktområdena vid Via Borsellino-anläggningen (för att minska MMC-värdet) – ett pågående projekt sedan 2021.
  6. Utsugningssystem i ventilens laserrum.

 

Concesio, 26/01/2022
Ledningen

 

pdf icon Vatten-avfall analys 1

pdf icon Vatten-avfall analys 2

pdf icon COV (flyktiga organiska föreningar)

pdf icon Avfallsinventering

pdf icon Avfall skickat för återvinning och deponering

pdf icon Avfallsåtervinning

pdf icon Damm och oljedimma